Módne značky Svetoví nárhári

Módne značky – PRADA

Prada - logo


„Zvedavosť a starostlivé pozorovanie sveta, spoločnosti a kultúry sú jadrom Prada kreativity a modernosti“ (Miuccia Prada a Patrizio Bertelli)


Spoločnosť Prada bola založená v roku 1913 bratmi Mariom a Martinom Pradom v Miláne v Taliansku. Prvý oficiálny názov tejto spoločnosti bol „Fratelli Prada ( Bratia Pradovci). V začiatkoch táto firma predávala kožené výrobky vlastnej výroby (kabelky, opasky, rukavice,…) a cestovné kufre, ktoré dovážali z Anglicka. Tieto kufre boli veľmi ťažké aj keď boli prázdne, preto začali bratia Pradovci vyrábať vlastné kožené kufre, ktoré boli ľahšie a praktickejšie. Tento počin určil hlavnú cestu spoločnosti. Bratia Pradovci sa začali špecializovať na luxusné a kvalitné kožené kabelky, cestovné kufre a doplnky – všetko vlastnej výroby. Kvalita ich produktov sa dočkala v roku 1919 úspechu. Spoločnosť Prada bola vymenovaná „Oficiálnym dodávateľom pre talianske kráľovské domácnosti“. Logo spoločnosti Prada takto získalo ochrannú známku a od tej doby ich obchod vyhľadávala európska aristokracia a ľudia z vyššej triedy.
Podľa názorov Maria Prada, ženy nemali čo robiť v oblasti podnikania. Iróniou osudu bolo, že jeho syn Mario o podnikanie nejavil žiaden záujem. Jeho opakom bola Mariova dcére Luisa, ktorá mala na podnikanie a obchod talent. Práve ona prevzala vedenie spoločnosti takmer na 20 rokov.
Pod vedením Luisy Prada v roku 1950 spoločnosť Prada uviedla na trh nový druh nylonu, jemná látka z točených nitý. Dlhý výskum a vývoj výrobných techník a technológií stál za to. Táto tkanina sa stala na niekoľko rokov ikonou tejto firmy a nastavila trendy novej módy. Z tejto látky sa začali vyrábať tašky, kabelky a aj niektoré doplnky.
Miuccia, dcéra Luisy Prada začala pracovať v spoločnosti už ako 20 ročná v roku 1970. Zaúčala sa do tajov rodinnej firmy, ktorá v tom období zaznamenala svoj rýchly rast. V roku 1970 práve Miuccia prišla s návrhom batohu z nepremokavej látky zvanej pocono .Tento batoh sa stal kultovou značkou tejto spoločnosti.
V roku 1977 do spoločnosti Prada nastúpil Patrizio Bertelli (taliansky návrhár, ktorý začínal podnikať v 17-tich rokoch s vlastnou koženou galantériou.). Ďalší rok prevzala Miuccia vedenie podniku. P Bertelli dostal funkciu obchodného manažéra spoločnosti a Miuccia sa tak mohla plne venovala návrhom. Nápady a aktivity P. Bertelliho zaistili rozmach firmy. Spoločnosť sa okrem výroby batohov a kabeliek zamerala aj na topánky. Na trh sa dostal aj nový druh batohov a tašiek z látky, ktorú zakladateľ spoločnosti Mario Prada používal pri výrobe cestovných kufrov. Na svoj celosvetový úspech si ale táto kolekcia musela chvíľu počkať. Vysoká cena a slabá reklama neboli práve najlepším obchodným ťahom.

V roku 1983 bola otvorená v Miláne ďalšia predajňa Prada. Bola otvorená v novom štýle tejto značky – kombinácia tradičných prvkov s moderným dizajnom. V tomto obchode bola prvý krát zavedená bledozelená farba, ktorá sa následne stala symbolom Prady po celom svete.
V roku 1985 vyšla z tejto firmy ďalšia kolekcia dámskych topánok a spoločnosť začala vyrábať aj svoje značkové módne oblečenie. Ostatné módne domy boli nahnevané, začala im rásť konkurencia – silná spoločnosť, ktorá mala vo svete meno, bola povestná svojou kvalitou, eleganciou a perfektnými nápadmi sa pre nich stala zrazu hrozbou. Medzi módnymi trendmi ostatných spoločností a prvou módnou kolekciou od Prady bol veľký rozdiel. Medzi naberaným, čipkovaným oblečením, veľkými výstrihmi, krátkymi sukňami prišla Prada s niečím úplne iným. Kvalitný materiál, čisté línie, základné farby a nový luxusný dizajn – Prada s hrdosťou obstála v boji s konkurenciou a dokázala, že vo svete módy je právom, má čo ponúknuť širokej verejnosti a mohla si dovoliť určovať módne trendy.
Otvorenie nových pobočiek na seba nenechalo dlho čakať – New York, Madrid, neskôr Londýn, Paríž a Tokio, spoločnosť postupne expandovala do celého sveta. Aj keď si spoločnosť obhájila svoje miesto v odevnej módnej branži, kabelky, batohy a kožené doplnky boli jej hlavným artiklom. Klasická kabelka Prada sa stala senzáciou. Aj keď bola praktická a robustná, vyžarovala dojem nenúteného luxusu a elegancie.
V roku 1989 prišla spoločnosť s ďalšou kolekciou dámskeho oblečenie ready to wear. Zdôraznenie úzkeho pásu, použitie základných farieb (hnedá, šedá, zelená) a kvalitné materiály boli typické pre túto kolekciu. V tejto kolekcii odev toho veľa neodhaľoval, ale bol sexy. K tomu klasická kabelka Prada a elegantné topánky na vysokom opätku – to bol zaručený úspech pre spoločnosť. Popularita Prady vyletela do nebies.
Pánska kolekcia na seba nenechali dlho čakať v roku 1993 sa na verejnosti objavilo oblečenie, topánky a aj doplnky pre mužov so značkou Prada. V tom istom roku Miucci Prada vytvorila novú značku „Miu Miu“ – dcérska spoločnosť Prady. Nájdete v nej módne dámske oblečenie aj s doplnkami. Zaujímavý názov, ktorý dala Miucci Prada tejto značke je jej rodinná prezývka. Táto značka je určená pre mladšie dámy.
Ocenenie z radov módnych návrhárov Ameriky dostala spoločnosť Prada v roku 1993.
A rok 1993 ešte raz. Patrizio Bertelli a Miuccia Prada (v tomto čase už manželia) založili „Fondazione Prada“ – inštitúcia venovaná súčasnému umeniu a kultúre. Cieľom projektu je zhromažďovať „tie najnáročnejšie psychické provokácie dnešnej doby“ v oblasti architektúry, filmu, filozofie a kultúry všeobecne. Vo výstavných priestoroch sa usporadúvajú výstavy súčasných uznávaných umelcov a filmové festivaly.
Luna Rossa – P. Bertelli založil v roku 1997 jachtársky tým. Prada sa stala hlavným sponzorom tohto týmu.Názov týmu je „Prada Challenge for the America´s Cup 2000“. Jachta s názvom Luna Rossa zúčastniť súťaže America´s Cup (Americaˇs Cup je najstaršia trofej v medzinárodnom športe. V roku 1851 jachta America porazila tie najlepšie britské jachty v závode okolo Isle of Wight a od tých čias je táto trofej, pomenovaná po jachte z r. 1851,symbolom nesmierneho úspechu). Tým Luna Rossa sa týchto pretekov zúčastnil prvý krát v roku 2000, 2003, 2007 a 2013.
Roky 1998 a 1999 sa v spoločnosti Prada neniesli len v duchu módy. Bertelli kúpil podiel vo firme Gucci. Začalo sa špekulovať, že Prada má v pláne prevziať túto spoločnosť. Toto tvrdenie ale bolo nereálne, Prada, aj keď úspešná spoločnosť mala dlhy a jej podiel v Gucci nebol ani 10%-tný. Po Bertelliho obvinení, že v Gucci len „opičia návrhy jeho manželky“ predal svoj podiel spoločnosti Moet Hennesy-Louis Vuitton so ziskom za celkovú sumu 140 milionov dolárov.
Prada odkúpila väčšinový podiel v spoločnosti Jil Sander AG (módna spoločnosť v Nemecku)– takto si zaistili oporu v Nemecku, Z úspechu sa ale dlho netešili. Jil Sander, ktorá aj po predaji časti svojej firmy mala predsednícku funkciu náhle (po nezhodách s Bertellim) rezignovala na svoje miesto. Zisk tejto firmy začal rapídne klesať. Z niekoľko miliónových tržieb išla táto spoločnosť do straty. Na príčine bolo aj rozšírenie tejto nemeckej značky do sveta, otvorenie nových obchodov v Londýne a New Yorku. Nakoniec sa Jil Sander a Bertelli zmierili. Jil sa vrátila do svojej funkcie a túto časť Prady viedla až do roku 2004 kedy v dobrom ukončila spoluprácu s Pradou a založila si vlastnú módnu značku.
Ďalšou rodinnou spoločnosťou, ktorá patrí do skupiny Prada Group je anglická rodinná firma Churchs, ktorá vyrába luxusnú pánsku obuv. Od roku 1873, kedy vznikla táto spoločnosť sa ich výrobky vyznačujú klasickým štýlom, anglickou eleganciou a kvalitným remeselníckym spracovaním.
Prada group (názov spoločnosti Prada) získala v roku 2001 ďalšiu obuvnícku firmu. Car Shoe. Gianni Mostile, ktorý tento podnik založil mal slabosť pre závodné automobily. Navrhol topánky z jemnej kože, ktorých podrážka mala drobné gumové kolíky, vďaka ktorým sa zvýšila priľnavosť topánky na pedál v aute. Topánky s touto značkou sú vhodné na jazdu v športových autách. Nevyrábajú sa tu len topánky pre jazdcov, nájdete tu aj elegantné a luxusne modely.
Nakupovanie podielov spoločností, fúzie s inými podnikmi spomalili rast samotnej značky Prada, ale aj napriek tomu spoločnosť pokračovala v tomto smere ďalej. V roku 2003 podpísali dohodu s Luxottica (výroba okuliarov) na výrobu a celosvetovú distribúciu okuliarov so značkou Prada a Miu Miu. A takú istú dohodu podpísali aj s firmou Puig Beauty&Fashion Group (produkcia ženských a mužských parfumov).
Okuliare so znakom Prada sa vyznačujú nezameniteľným dizajnom. „Minimal Baroque“ je kolekcia s odvážnymi krivkami s motívmi vavrínových konárov a palmových listov. Kolekcia okuliarov Prada Journal bola inšpirovaná literárnou súťažou, ktorú Prada organizovala. Dizajn okuliarov Linea Rossa je inšpirovaný športom.
Kvetinová vôňa v spojení s vanilkou vyvolá v človeku hru emócií – taká je vôňa La Femme Prada. Vôňa santalového dreva a pačuli, vôňa ďalekého východu Vás ovanie z parfumu Prada Amber.
Aj muži si nájdu v Prade vôňu pre seba L hommme Prada, Prada Luna Rossa či Amber pour Homme. Ktorej dáte prednosť je na vás.
V roku 2007 predstavila Prada verejnosti dotykový mobilný telefón LG so svojou značkou. Spolupráca LG Electronic a Prada mala úspech – za rok a pol sa predalo viac ako milión kusov . Ďalšie mobilné telefóny so značkou LG PRADA prišli na trh v roku 2008 a 2012.
Posledné roky spoločnosť Prada rozširuje svoju pôsobnosť podnikania. Je vlastníkom majoritných podielov rôznych značiek, expanduje do sveta veľkou rýchlosťou – viac ako 600 predajní je toho jasným dôkazom. Oblečenie, obuv, kabelky, slnečné okuliare, parfumy, mobilné telefóny … pre ženy aj mužov. Chýba k tomu už len niečo sladké …a aj to má táto spoločnosť. V roku 2014 odkúpili podnik Marchesi 1824. Tento podnik začínal pred dvesto rokmi ako cukráreň v elegantnej budove v luxusnej štvrti Milána. Neskôr začali ponúkať aj kávu, koktaily a občerstvenie, ale svoje priestory nerozšírili. Až s príchodom Prady sa v Taliansku otvorili ďalšie dva obchody. V týchto kaviarňach je dnes rušno ako nikdy predtým. Rozšírili ponuku o raňajky a obedy a spolu s ich tradičnými cukrovinkami, koláčmi a zákuskami (ktoré preverila 200 ročná história) majú o úspešnú budúcnosť postarané.
Spoločnosť Prada má momentálne tri hlavné divízie: kožené výrobky, obuv a oblečenie. Svoje výrobky vyrába v 10-tich výrobných závodoch v Taliansku, a v jednom závode v Anglicku. Ďalších, asi 480 externých výrobcov má Prada po celom svete.
„Diabol nosí Pradu“ – film z roku 2006. Milovníci módy si ho určite nenechali ujsť a vedia čo – to aj o zákulisí tohto filmu. M. Streep v tomto filme mala polovicu topánok práve od tejto spoločnosti. A Anna Wintour (šéfredaktorka Vouge), ktorú vo filme stvárnila M. Streep prišla na premiéru filmu od hlavy až po päty oblečená v značke Prada.
Aké sú plány spoločnosti Prada nie je isté. Najlepšie to vedia len samotní majitelia. Možno prekvapia verejnosť novou kolekciou šiat, možno vytvoria nový štýl topánok, určia nový módny trend kabeliek, možno nadviažu spoluprácu s ďalšou spoločnosťou ……alebo prídu s nápadom na nový sladký zákusok.